Trip naar Nieuw-Zeeland - Tussenstop Hong Kong - Reisverslag uit Sai Kung, Hong Kong van Herman Siebers - WaarBenJij.nu Trip naar Nieuw-Zeeland - Tussenstop Hong Kong - Reisverslag uit Sai Kung, Hong Kong van Herman Siebers - WaarBenJij.nu

Trip naar Nieuw-Zeeland - Tussenstop Hong Kong

Door: HermanSiebers

Blijf op de hoogte en volg Herman

13 Maart 2012 | Hong Kong, Sai Kung

Hallo lieve mensen,

Het is dan eindelijk zover, ik moet nu toch echt eens wat van mijzelf laten horen! Iets waar ik aldoor niet echt tijd voor had.. Maar nu toch maar eens tijd voor ben gaan vrij maken!

Zoals een ieder van jullie weet zijn Richard en ik op 4 februari (om 17:55 uur Nederlandse tijd) gevlogen vanaf Schiphol naar onze eerste stop, namelijk Hong Kong om uiteindelijk 5 dagen later in Nieuw-Zeeland aan te komen. Het was zover, onze grote reis zou dan toch eindelijk gaan beginnen. Iets waar Richard en ik maandenlang erg naar uit hebben gekeken, maar daarnaast ook zeer moeilijk vonden. Namelijk het oude en vertrouwde leventje achterlaten! Familie en vrienden die je moet achterlaten! Het gaat je niet in de koude kleren zitten. Ik zal er dan ook niet om heen draaien.. Het afscheid nemen viel ons zeer zwaar. Maar gelukkig hebben wij dit in steil gedaan! Afscheid nemen van al onze vrienden in partycafé de Doos! Dat was een avond om nooit te vergeten en waar we dan ook leuke herinneringen aan over hebben gehouden! Daarnaast heb ik zelf een heerlijk afscheid weekendje op Texel gehad met mijn ouders, zusjes en aanhangsels en heb ik natuurlijk de laatste avond in Nederland ook met hun doorgebracht. Super!

Maarrrr.... wat is er gebeurt vanaf het moment dat Herman en Richard door de poortjes gingen richting de douane en zij voor de laatste keer zich omdraaiden om nog eenmaal te kunnen zwaaien naar de familieleden die mee waren gekomen om hen uit te zwaaien… Dat zal ik nu dan toch maar even kort (in zoverre ik dat kan… Sorry ben hier zeer slecht in) en krachtig proberen te vertellen.

Oké, we moesten eerst door de douane… Iets waar Richard en ik helemaal gek van worden… Zakken leeg, tassen af, laptop uit tas verwijderen, riemen af, sieraden af… en dan mag je daarna alles weer aantrekken en meenemen, gelukkig hebben we dit sinds ons vertrek vanaf Schiphol maar 8 keer hoeven te doen.. Als we nou ook nog een keer iets bij ons hadden wat niet mocht.. Maar het is nou eenmaal niet anders!

Op Schiphol liep alles volgens plan verder.. even nog langs de Starbucks en hup het vliegtuig in! Kon bijna niet beter… maar toen begon de ellende, na een dik uur vliegen waren we in Londen… Douane.. 3 uur wachten op ons volgende vliegtuig naar Hong Kong… nogmaals douane (want stel je voor we hebben toch iets bij ons..) en daarna lekker het vliegtuig in! Op zich liep alles volgens plan, maar jammer genoeg begon het een half uur voor ons vertrek van Heatrow opeens zwaar te sneeuwen.. Ondanks dat mochten we toch het vliegtuig in, wij kregen de hoop toch geen vertraging te hebben opgelopen.. maar het liep toch anders! De piloot liet ons weten dat we een lichte vertraging zouden oplopen van een half uur… nadat dit 7 keer was omgeroepen (elk half uur een keertje) hadden we uiteindelijk een kleine 4 uur vertraging opgelopen.... 4 uur in een overvol vliegtuig zitten zonder airco was geen pretje. We hadden geen airco, omdat ze telkens de vleugels aan het ontdooien en sneeuwvrij maken waren… Gevolg zwaar warm en onze rit van 12 uur werd een rit van 16 uur… Maar 6 films, 3 uurtjes slapen en 2 uurtjes pogen te slapen verder waren we dan toch uiteindelijk bij onze eerste bestemming! HONG KONG!

In Hong Kong werden wij opgewacht door Gerald! Wie is Gerald..? Gerald is iemand waarmee ik via mijn moeder in contact was gekomen en die ons een slaapplek aanbood voor onze periode in Hong Kong. Een super aanbod waar wij als arme studenten natuurlijk geen nee tegen konden zeggen! Gerald is een Nederlander die al 13 jaar in Hong Kong woont, die enkele eigen bedrijven heeft, gelukkig getrouwd is, twee kinderen op de wereld gezet heeft, een hulp in huis heeft, beschikt over een eigen chauffeur, een nanny heeft en niet te vergeten twee lieve kleine hondjes! Dit alles wist ik veelal van te voren nog niet, maar was een aangename verrassing! Ondanks de vertraging stond Gerald toch om half 12 ‘s avonds op ons te wachten in de aankomsthal van Hong Kong! Handen schudden en hup de auto in! Tijdens de rit naar het huis van Gerald kregen wij al een goede indruk van Hong Kong, Het vliegveld ligt buiten de stad en we moesten een heel stuk door de stad heen voordat we zouden arriveren bij het huis van Gerald! In het begin zagen we veelal bomen en bijna geen lichten.. totdat we opeens een dal in keken en één van de mooiste uitzichten die ik tot op heden heb mogen meemaken te verwerken kregen… Je zou denken een stad kan niet mooi zijn! Maar een stad als Hong Kong is geweldig om in het donker waar te nemen… alleen maar hoge gebouwen/wolkenkrabbers, veel lichten, veel water, veel verkeer, veel wegen en veel versieringen aan gebouwen, dit alles zorgde voor zeer indrukwekkende momenten. Gerald zijn huis was desondanks in een buitenwijk van de stad en deze wijk beschikte over veel groen en het was er dan ook een stuk vrediger/rustiger. Onderweg kregen we al veel informatie van Gerald over de stad en over hemzelf.

Aangekomen bij zijn huis raakten we nogmaals onder de indruk… Een grote villa van 4 verdiepingen hoog en een kelder… Met de beschikking over een groot dakterras, een terras met uitzicht op zee, een eigen zwembad en de nodige elektronische snufjes. Richard en ik kregen te horen dat de 2de verdieping voor ons was zolang wij daar waren! Dit hield in een grote bank/slaapbank met een mega tv erbij en een slaapkamer met een goed bed en een eigen douche (één die ik niet snel zal vergeten) met toilet oftewel we hadden een super accommodatie tot onze beschikking. We waren tegen 1 uur ’s nachts uiteindelijk pas bij Gerald. Dus jammer genoeg konden we niets anders doen dan gaan slapen op dat moment, iets waar we op zich ook wel aan toe waren!

De 2de dag in Hong Kong hebben we het zeer rustig aan gedaan. Lang uitslapen, tegen 11 uur lekker ontbijten, op het internet kijken wat we even konden gaan doen en tegen 1 uur werden we geroepen voor een traditionele Chinese lunch. We wisten niet wat we voor geschoteld kregen, maar het rook goed. Jammer genoeg bleek het nogal op vis te zijn gebaseerd. Iets waar ik zelf geen liefhebber van ben, maar ik moest er op dat moment maar even aan geloven! Op zich was het best te eten, maar geef mij maar iets wat niet uit de zee komt…

Na het eten zijn we naar Sai Kung gaan reizen, dit is een regio in Hong Kong die het dichts gelegen was bij onze verblijfplaats. Daar aangekomen zijn we langs het water gelopen om te genieten van het ‘echte’ Hongkongse leven. Daar aangekomen liepen we van de ene in de andere verbazing, vissen die in kleine bakken zaten in boten langs de wal en daarin gekoeld werden om rechtstreeks te kunnen worden verkocht aan mensen die voorbij liepen, maar ook bij restaurants zag je dit fenomeen terug. Mensen konden dan bestellen en het werd vers uit het aquarium gehaald. Verder was het gewoon een kwestie van puur genieten van het uitzicht. ’s Avonds zouden wij eten met Gerald, dus we waren op tijd weer terug en we kregen weer enkele traditionele maaltijden voorgeschoteld. Gelukkig dit keer alleen maar vlees en groente, dus ik was een gelukkig man.

Na het eten gingen we samen met Gerald een stuk rijden om de omgeving wat te verkennen. Hij wilde ditmaal in zijn andere ‘ zijn speeltje’/snelle auto ons rondleiden. En dat was een mooie ervaring, een snelle auto met een radarverklikker (Dat is hier gewoon toegestaan). Oftewel vol gas op alle stukken waar dit mogelijk was. Grote delen van de stad hebben we door gereden en Gerald vertelde ons waar we de dag erna heen moesten gaan als we zelf het centrum in gingen.

De 3de dag gingen we zelf dus Hong Kong Central / Island ontdekken. In de ochtend werden wij afgezet door Gerald bij de Metro, zodat wij vanuit daar verder konden reizen richting Hong Kong Island. Het Metrostelsel in Hong Kong is zeer goed te noemen. Het systeem is heel makkelijk en voor iedereen te begrijpen, je hoeft daarnaast ook nooit langer dat 5 minuten te wachten op de tram die je nodig hebt, want die rijden hier continu, deze zitten dan ook bijna altijd goed vol. De tram kon je omschrijven als een lange coupe van ongeveer 100 meter lang. Je kon beide kanten helemaal op kijken en omdat ik in Hong Kong toch wel vaak de grootste in de Tram was, kon ik over de vele kopjes heen kijken richting beide kanten. Wat verder op viel in de tram was dat iedereen wel een smartphone had waarmee ze een of andere serie aan het kijken waren of spelletjes op zaten te spelen. Vooral de jeugd was hier continue mee bezig.. Heel apart om te zien.

Wij gingen met de metro in eerste instantie richting ‘The Peak’. Een toeristische trekpleister waar vanaf je over de hele stad kon uit kijken. ‘The Peak’ is een berg, met daarop een gebouw van circa 6 verdiepingen, waar vanaf je bijna over heel Hong Kong uit kan kijken. Op het dak van dit gebouw kon je in alle richtingen genieten van het mooie uitzicht. We werden naar dit punt toe gebracht door middel van een kleine tram, die zeer stijl de berg op reed. In het gebouw waren allerlei winkels en restaurants gevestigd voor toeristen. We hebben ons er dan ook prima vermaakt en enkele uren later waren we pas weer beneden.

Nadat we ‘The Peak’ hadden bekeken gingen we voor een ouderwetse Big Bus Tour door het Centrum van de stad en naar enkele buitenwijken van de stad. Hierdoor kregen we een nog betere indruk van Hong Kong, door deze bus tour hebben de dan ook bijna alles wel gezien wat je kon zien in Hong Kong. Tijdens de reis werden we door de guide bij gepraat en kregen we leuke weetje over de stad te weten. Bij de Big Bus Tour zat ook nog een boot trip in door de haven van de stad, dit was ook zeer indrukwekkend, omdat we tevens te horen kregen dat vele mensen ook op het water woonde in hun woonboten/visboten. Het is een heel andere wereld vanaf het water gezien. Al met al was het een zeer geslaagde tour door Hong Kong Island.

Het was al aardig laat toen we klaar waren met onze tour, dus we gingen toen maar even op zoek naar een goed restaurant en enkele lekkere biertjes. Dat was niet heel moeilijk in Hong Kong, want in elke straat zit wel een restaurant en bar. Uiteindelijk dachten we een redelijk goed restaurant te hebben gespot, wat achteraf een beetje tegen viel... Vooral een vrouw van de bediening viel ons op, zij was alles gewoon op tafel aan het smijten... op een manier dat je dacht.. die zou in Nederland nog niet eens in een snackbar mogen werken.. Zo zie je maar weer dat een goed uitziend restaurant, niet altijd betekend dat het eten en de bediening heel goed is.. Maar na een redelijke maaltijd (Pizza) en enkele heerlijke pitchers te hebben genuttigd was het weer tijd om richting onze verblijfplaats te gaan. Dus eerst een kleine 30 min in de tram, toen op zoek naar een taxi. Dit was nog een aardig probleem, vooral omdat de meeste taxichauffeurs aardig op leeftijd zijn in Hong Kong en de meeste van hun amper Engels spreken, laat staan verstaan... Nadat we instapten deed de chauffeur (een man van rond de 65 ofzo) voor onze “veiligheid “en de zekerheid dat we zouden betalen, netjes de deuren op slot. Totdat we netjes op onze bestemming waren gebracht en betaald hadden! Een aparte ervaring zeg maar.. De volgende dag zouden we verder reizen naar Nieuw-Zeeland. Dus we gingen dan ook lekker vroeg naar bed!

De laatste dag in Hong Kong was een dag van rustig aan doen en ons voorbereiden op de lange reis naar Oakland. Gerald zou ons tegen 4 uur richting het vliegveld brengen, zodat wij mooi op tijd zouden zijn voor onze vlucht. Het zoontje van Gerald was “ziek” thuis deze dag en hij zorgde voor de nodige vermaak voor mij en Richard. Hij had last van een hoestje en op zijn school zijn andere ouders er dan niet blij mee dat hij op school zou verschijnen. We konden hem hierdoor mooi wat Nederlandse woorden leren en hebben verder daarnaast met hem gevoetbald, gebasketbald en natuurlijk voor de afwisseling nog even wat “ bad People” dood geschoten. Carlos is 3 jaar oud, is tweetalig opgevoed (Chinees en Engels) en kan daarnaast enkele Nederlandse woordjes zeggen...

Al met al was Hong Kong een zeer geslaagde ‘tussenstop’ en ben ik blij dat we ervoor gekozen hebben om dit tussendoor even mee te nemen op onze grote reis. Nadat Carlos en Gerald ons bij het vliegveld hadden afgezet en we afscheid hadden genomen van hun, was het weer tijd voor het inchecken en konden we in alle rust ons voorbereiden op onze reis naar Sydney om vandaar door te reizen naar onze eindbestemming Nieuw Zeeland!!

Dit was eerst mijn eerste verslag! Ik zal zo spoedig mogelijk een 2de verslag posten op mijn blog. Daar zal ik dan ingaan op mijn eerste maand in Nieuw-Zeeland.

Groeten Herman

• 13 Maart 2012 - 19:48

Vincent:

Gaaf man! Leuk om te lezen dat jullie het geweldig hebben!

• 13 Maart 2012 - 22:04

Pap En Mam Siebers:

leuk verslag Herman. zien uit naar het volgende verslag. Love you.

• 14 Maart 2012 - 12:34

Laura:

Hey Herman, leuk verslag hoor! Dat heb je prima geschreven, je bent er volgens mij beter in dan je zelf vermoed! Ik kijk uit naar je volgende!! Snel weer skypen hoor! Heel veel liefs!