De eerste anderhalf week Nieuw-Zeeland! - Reisverslag uit Auckland, Nieuw Zeeland van Herman Siebers - WaarBenJij.nu De eerste anderhalf week Nieuw-Zeeland! - Reisverslag uit Auckland, Nieuw Zeeland van Herman Siebers - WaarBenJij.nu

De eerste anderhalf week Nieuw-Zeeland!

Door: HermanSiebers

Blijf op de hoogte en volg Herman

15 Maart 2012 | Nieuw Zeeland, Auckland

Hallo Lieve mensen,

Daar is het volgende verslag al weer, ik wilde jullie eigenlijk gelijk gaan bijpraten over de hele maand februari.. maar kwam er al snel achter dat het dan wel een heel lang verhaal wordt in 1 keer. Dus daarom ga ik het nu eerst maar eens even hebben over mijn eerste anderhalf week in Nieuw-Zeeland.

Wat gebeurde er nadat Richard en ik in Hong Kong op het vliegtuig stapten...? En wat hebben we in de eerste anderhalf week in Nieuw-Zeeland verder beleefd...? Ik zal jullie een goede indruk proberen te geven door middel van onderstaand verslag... Sorry, het is weer wat aan de lange kant.. Maar ik beleef hier dan ook zoveel wat ik graag met jullie wil delen...

Aangekomen op het vliegveld van Hong Kong gingen wij ons eerst inchecken bij de balie van Qantas. Dat is de maatschappij waarbij wij onze tickets besteld hebben. Na het inchecken mochten we weer door de douane om daarna te kunnen genieten van alle restaurantjes op het vliegveld. Wij gingen dan ook heerlijk goedkoop avondeten daar en nog even op zoek naar wat leuke souvenirtjes! Iets waar we eerder nog geen tijd voor hadden gehad... Aangekomen bij de gate moesten we nogmaals door de douane voor een extra controle! Oow ja.. en voordat we het vliegtuig in mochten werden we nogmaals gecontroleerd door de douane wegens de strenge invoer regels van Australië. Maar dan zaten we dan ook eindelijk in het vliegtuig. Aangekomen in Sydney hadden wij een uur overstap tijd, dus weer 2 controle momenten verder zaten we weer netjes in het vliegtuig richting Auckland Nieuw-Zeeland. Het was trouwens wel een vliegtuig die niet voor mijn benen gebouwd was... Had al vaker wat krap gezeten in de andere vliegtuigen, maar dit vliegtuig was een ware nachtmerrie voor mijn knietjes, dubbel gevouwen zat ik dan ook op mijn plekje in het vliegtuig... Maar heb het overleefd..

Uiteindelijk zetten Richard en ik op 9 februari dan toch echt onze eerst voetstappen op Nieuw-Zeelandse bodem. De tropische temperaturen kwamen ons heerlijk tegemoet (+30 graden) en de lange broek kon als snel omgeruild worden voor een korte broek! Na de douane te zijn gepasseerd konden we op zoek gaan naar onze Pick-up die we geregeld hadden van te voren. Deze zou ons naar onze Villa brengen in Auckland. Na een tijd te hebben gezocht vonden wij eindelijk het bordje met onze namen erop en konden we dan eindelijk richting onze verblijfplaats.. dat dachten wij tenminste.. Het bleek dat de chauffeur de instructies had gekregen om ons eerst naar het kantoor te brengen van Intern oftewel het stagebemiddelingsbureau die voor ons de stage geregeld heeft in Nieuw-Zeeland. Op zich waren we er op dat moment niet heel blij mee, vooral omdat we beide aardig kapot waren van de lange reis en eigenlijk alleen maar ons zaten te verheugen op een verfrissende douche en een lekker koel biertje... Maar het was niet anders! De stad Auckland is heel anders dan je van te voren verwacht van een grote stad. De buitenwijken zijn net kleine dorpjes die aan elkaar zijn vastgeplakt en alleen in het stadscentrum zie je hoge gebouwen staan, waaronder natuurlijk de wereldberoemde Skytower. Dat is het hoogste gebouw van het zuidelijk halfrond op dit moment, 328 meter hoog in totaal. Voor de rest zie je dat mensen de beschikking hebben over grote tuinen en overal zie je wel wat groens! Bomen, struiken, grasvelden en natuurlijk ook veel water... Auckland is omgeven door water, je ziet dat ook terug in de hoeveelheid plezierjachten en havens die aanwezig zijn. Daarnaast zijn de meeste huizen gemaakt van hout hier.. Dus nee wij zaten voor ons gevoel niet echt in een stad, maar dat was dan toch echt wel het geval!

Aangekomen bij het bureau van Intern kwam ik gelijk een oude bekende van mij tegen, namelijk Maud afkomstig uit Nijmegen. Zij loopt stage bij Intern en ik heb haar 2 jaar geleden al leren kennen op een vakantie in Slovenië. Wij wisten van elkaar al enkele maanden geleden dat we elkaar hier weer tegen zouden komen. Het is zelfs zo dat we in dezelfde Villa verblijven hier in NZ.. Hoe toevallig is dat! Maar na even met haar te hebben bijgepraat kregen wij van haar ook gelijk een introductiepakket met allerlei basisbenodigdheden en informatiefolders er in. Daarnaast kregen we nog een promotiefilmpje te zien over alle weekend trips die Intern organiseert voor ons en nog wat andere info! Wij konden op kantoor ook gelijk kennis maken met al het personeel van Intern, waaronder nog twee andere huisgenoten van ons! Andie een Amerikaanse meid en Nobby een Duitse jongen. Beide als stageloper begonnen bij Intern een klein jaar geleden, maar zoals het er nu naar uit ziet blijven zij hier nog wel een tijdje in NZ plakken! Het bevalt ze hier net iets te goed...

Na de introductie te hebben gehad konden we met Andie en Maud mee rijden naar onze villa om eindelijk te kunnen genieten van wat rust. Maar voordat dit echt mogelijk was moest er natuurlijk eerst nog even wat belangrijks geregeld worden.... Want we hadden natuurlijk wel een biertje verdient... daarnaast was het handig om ook wat boodschappen te doen voor de volgende dag.. Dus we werden netjes afgezet bij een supermarkt die redelijk dicht bij ons huis is gevestigd. Daar kregen we wel even met het grootste tegenvaller tot nu toe te maken, namelijk de prijzen van voedsel en niet te vergeten een lekker biertje... NIET NORMAAL HOE DUUR HET HIER IS!!! Pff was even goed schrikken.. in Nederland denk je dat het duur is.. maar hier in NZ is het toch allemaal al snel 20 % duurder dan in Nederland... en dan hebben we het nog niet eens over de bier prijzen.... 23 dollar voor 12 biertjes in de supermarkt.. oftewel bijna 18 euro (doe mij dan maar een kratje van 24 biertjes voor 10 tot 12 euro in Nederland). Ik raadt het dan ook voor de alcoholisten en grootgebruikers onder jullie af om naar Nieuw-Zeeland te emigreren. ;) Onze bierconsumpties zijn in ieder geval aardig gedaald sinds we hier zijn.. ook al zijn er natuurlijk altijd uitzonderingsavonden! ;)

Aangekomen na een leuke wandeling met de boodschappen bij Villa Birkenhead, wat tot 1 juli ons thuis zal zijn, bekeken we eerst het hele huis even en gooiden we onze spullen op onze kamers. Daar ontmoeten we ook onze andere huisgenote Erin, een Nederlandse meid. De eerste indrukken van het huis waren zeer goed. Een mooi ruim huis met redelijk grote kamers waar we ons gelijk al aardig thuis voelden. Het huis waar we in verblijven biedt in totaal aan 8 mensen onderdak. Op het moment dat wij aankwamen waren er dan ook 2 kamers nog niet ingenomen, daarnaast kregen we te horen dat Erin maar tijdelijk bij ons in woonde en dat zij later ons huis weer zou verlaten als de andere 3 bewoners gearriveerd waren. Nadat we het huis bezichtigt hadden konden we aanschuiven bij een Family dinner die speciaal voor ons georganiseerd was. Maud had deze voor ons gemaakt en samen met Nobby, Erin en Maud hebben wij dan ook kunnen genieten van het eten. Andie kon hier jammer genoeg niet bij zijn. Tijdens de Family dinner kregen wij van Maud en Erin te horen dat zij van plan waren een weekend trip te gaan doen het aankomende weekend en zij vroegen dan ook of we zin hadden om gezellig mee te gaan, ons weekend was dan ook gelijk volgepland daardoor. Na de Family dinner was het tijd voor een lekkere douche en daarna heerlijk vroeg het bed in duiken. Ik had totaal niet geslapen sinds we vertrokken waren uit Hong Kong, dus kan wel zeggen dat ik er aardig aan toe was op dat moment.

De volgende morgen, na goed te hebben uitgeslapen, gingen we Takapuna verkennen. Takapuna is een buurt van Auckland waar Intern gevestigd zit. We moesten hier heen om ons huurcontract die wij ondertekend hadden af te leveren. Daarnaast wilden we een bankrekening openen bij een van de vele banken hier en gingen we nog even lekker genieten van het mooie weer op het strand. Richard moest om dat te doen nog wel even een zwembroek aanschaffen, dat was namelijk iets waar hij niet aan gedacht had om mee te nemen... Iets wat bij mij juist het eerste was wat ik in de koffer stopte.. Heerlijk helder blauw water was wat we zagen op het strand en we lagen dan ook al snel te genieten in het water van de mooie omgeving. Na het zwemmen gingen we even langs de beste ijssalon van Nieuw-Zeeland, om daarna weer richting Intern te gaan om met Maud mee terug te rijden naar Birkenhead.

Zaterdag en zondag stond in het teken van onze eerste weekend trip. We gingen samen met Erin, Maud en Bart (een Groningse jongen die ook bij Intern stage loopt) erop uit. Op zaterdag wilden we naar de Botanische tuinen in Hamilton. Hier zijn allerlei soorten tuinstijlen van over de hele wereld aangelegd, met elk hun eigen specifieke planten en bomen. Het is moeilijk te omschrijven op papier, maar kan wel zeggen dat het zeker een aanrader is om deze tuinen te bezoeken (mocht je hier ooit een keer komen). Veel mooie dingen gezien en daarnaast dus kunnen genieten van het Nieuw-Zeelandse klimaat. Foto’s van deze tuinen heb ik op mijn facebook geplaatst, mocht je deze nog niet gezien hebben..

Tegen de avond gingen we lekker Hamilton verkennen, kijken of we ergens wat konden eten en een lekker drankje konden gaan nuttigen. Heerlijke hamburgers wisten we te scoren in een Hamburgerrestaurant. Hamburgers waar je u tegen zegt, zo groot waren ze! Na de maaltijd gingen we heerlijk een biertje doen bij een Irish pub, ook daar schrokken wel een beetje van de prijzen die ze hier hanteren... 7 dollar voor een biertje... wat gelijk staat aan bijna 5 euro voor een relatief goedkoop biertje.. Na 3 biertje gingen we dan ook weer richting het hostel om daar nog even een biertje te doen en daarna vroeg naar bed te gaan. Volgende morgen wilden we tegen 8 uur weer in de auto zitten voor het volgende avontuur. Op zondag wilden we namelijk Mt Maunganui in Tuaranga beklimmen. Dat was nog een dikke 3 uur rijden vanaf ons Hostel.

Volgende morgen waren we mooi op tijd op en gingen we dus richting Mt Maunganui. Eenmaal aangekomen daar zagen we al snel dat het een beste wandeling naar boven zou worden. Maar je moet er wat voor over hebben om een mooi uitzicht te verkrijgen. De top van Mt Maunganui is 232 meter boven zeeniveau. Het is heel toegankelijk gemaakt voor toeristen en is dan ook erg populair bij toeristen, daarnaast zag je vele joggers die naar boven en beneden aan het rennen waren. Een hele beste training als je het mij vraagt... Eenmaal boven aangekomen hadden we een super mooi uitzicht en heb me hier dan ook prima vermaakt! Heb veel mooie foto’s kunnen maken van de omgeving en had een voldaan gevoel nadat ik de berg beklommen had, want het was nog een beste wandeling uiteindelijk.. Nadat we weer naar beneden waren gegaan zijn we nog even gaan kijken bij het strand waar allerlei sportactiviteiten gehouden werden en nog even het dorp ingelopen voor wat souvenirs. Na dit alles zijn we lekker op huis aan gegaan, zodat we vroeg thuis zouden zijn en ons konden voorbereiden op onze eerste week stage lopen...

De eerste dag van onze stage werden wij opgehaald door een medewerkster van Intern, die ons ging afzetten bij ons stagebedrijf en zou voorstellen aan Dhr Millburn. Dhr Millburn is de directeur van Lusty & Blundell Ltd en en is onze begeleider tijdens de stage. Een erg vriendelijke man die rustig de tijd voor ons nam en verheugd met onze komst was. Lusty & Blundell Ltd is een distributeur van marine onderdelen en wordt gezien als het grootste bedrijf in hun branche omtrent het aanbod van bootartikelen. Na het handen schudden kregen wij van Dhr Millburn een rondleiding door het bedrijf en werden wij aan de mensen die aanwezig waren voorgesteld. Ik zag gelijk al dat het maar goed was dat mijn vader niet alle mooie producten te zien kreeg die ze hier verkopen. Weet namelijk zeker dat er heel wat gadgets tussen zitten die hij wel voor zijn boot zou willen hebben ;). Na de rondleiding gingen we onze projecten verder bespreken en afstemmen. Nadat dit gebeurt was kregen we te horen dat we de eerste week vooral ingewerkt zouden worden op de systemen en dat het verder echt een introductieweek zou zijn.

Maar waar gaan onze projecten over... Nou Richard heeft een marketingproject gekregen waar ik mij verder niet over uit kan laten! Maar mijn eigen opdracht kan ik wel even kort maar krachtig wat over vertellen. Mijn opdracht heeft vooral te maken met de logistieke kant van het bedrijf en dan met name het huidige bevoorradingssysteem. De transportkosten van bepaalde producten, afkomstig van leveranciers buiten Nieuw-Zeeland, zijn erg hoog bij sommige vrachten (luchtvaart en zeevaart) en ze willen hier dan ook graag een verbeterd bevoorradingssysteem voor hebben die zij kunnen gebruiken om de kosten van te voren al beter in te kunnen schatten.. Aan mij de dankbare taak om een calculatie programma te ontwikkelen waarmee ze de transportkosten eenvoudig kunnen gaan inschatten, het bedrijf verwacht ongeveer 80.000 dollar op jaarbasis te kunnen gaan bezuinigen als ik dit voor hun creëer... Dat is niet niets zeg maar.. Het is dan ook een zeer uitgebreide opdracht, maar ook erg uitdagend. Dus tot nu toe werk ik er met veel plezier aan, het is alleen nogal veel werken met cijfertjes.. en dat is niet echt mijn grootste hobby. Maar uiteindelijk hoop ik hier toch veel van te leren en een goed product achter te laten voordat ik weer richting Nederland ga. Ze laten mij erg vrij met mijn project en zijn erg benieuwd naar mijn eigen ideeën over hoe ze dit aan moeten pakken en daar ben ik dan ook heel erg blij mee.

In deze eerste werkweek kregen wij tevens veel ondersteuning vanuit het bedrijf omtrent zaken die wij persoonlijk nog moesten regelen voor onze tijd in Nieuw-Zeeland. Zo wonen wij nog redelijk ver van ons stage bedrijf, maar kregen wij gelijk al op de eerste dag het aanbod om mee te rijden met een collega, totdat wij zelf de beschikking zouden hebben over een eigen auto. Een auto wilden Richard en ik graag kopen en we kregen dan ook de nodige tips over hoe we dit het beste konden gaan doen. Een van de collega’s is zelfs met ons een middagje langs verschillende autodealers geweest om te kijken of er ergens een goede goedkope auto te vinden was. Jammer genoeg konden we toen niets vinden. Hij vertelde ons alleen wel dat we ook op zondag morgen naar de Carfair konden gaan voor een goedkope auto, dit wordt elke zondag georganiseer van 9 tot 12 uur op een grote parkeerplaats midden in de stad. Dit is iets wat wij in Nederland niet kennen, maar hier heel normaal is. De Carfair kun je als eigenaar van een auto heen gaan met je eigen auto, dan betaal je 15 dollar voor een bordje om het terrein te kunnen betreden en sta je de rest van de morgen met je auto op een terrein waar allerlei handelaren rondlopen en de nodige mensen die op zoek zijn naar een auto. Mensen kunnen direct vragen stellen aan de huidige eigenaar, hebben de mogelijkheid een testrit te maken en er is de mogelijk gecreëerd om de auto gelijk te laten keuren om te kijken of de auto geen mankementen heeft. Het is een manier van verkopen die hier in Nieuw-Zeeland erg aan is geslagen en waar dan ook veel auto eigenaren en geïnteresseerden op af komen. Wij besloten toen dan ook dat we daar in het weekend maar heen moesten gaan in de hoop dat we een goede auto voor een redelijke prijs op de kop konden tikken. Wij waren dan ook van plan gelijk het aankomende weekend daar heen te gaan om hopelijk een goede auto voor een mooie prijs op de kop te tikken.

Hoe dit weekend verder is verlopen zal ik in mijn volgend verslag gaan vertellen, daarnaast zal ik dan wat vertellen over onze eerste trip met alle andere stage lopers die hier zitten via Intern en iets over onze eerste eigen georganiseerde trip... ;) Dit verslag hoop ik eind volgende week af te hebben en ook te kunnen posten! Voor mooie foto’s van onze belevenissen in Nieuw-Zeeland verwijs ik graag naar mijn fotoalbums op facebook! Foto’s zeggen soms meer dan ik kan schrijven! Dus ik raadt aan om ze even door te nemen! ;)

Groeten vanuit Nieuw-Zeeland !!

  • 15 Maart 2012 - 08:58

    Pap En Mam Siebers:

    Heel leuk onder woorden gebracht Herman.Samen met alle foto,s geeft dit een heel compleet beeld van jullie belevenissen daar in verwegistan. Groetjes pap en mam en de rest

  • 15 Maart 2012 - 12:48

    Yvonne Bos:

    Heel mooi verslag kijk alweer uit naar het volgende. Groetjes.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Herman

Dit zal de aankomende 6 maanden gaan dienen als mijn logboek voor mijn avonturen in Hong Kong, Nieuw-Zeeland en Thailand. Ik zal proberen hier geregeld een verslag op te zetten van de dingen die ik hier beleef!

Actief sinds 06 Feb. 2012
Verslag gelezen: 302
Totaal aantal bezoekers 4485

Voorgaande reizen:

04 Februari 2012 - 31 Augustus 2012

Stage lopen in Nieuw-Zeeland

Landen bezocht: